EX .I S T

Expo POST.TRAUM.Collective

* AEROSOUL & THELLUS - LIZE VERLOOY
Interactieve installaties: AEROSOUL air ensemble & THELLUS for wandering bear
Houtskooltekeningen: ARC ROYAL DELUXE & LA FAMILIA HERMENITE

* BEYOND THE BODY - MAYA WUYTACK
Poetry Installation

* CLANGDELUM CINEMATOGRAPHICA - HANS BECKERS
Audio-visuele creatie & compositie

 

foto's EX .IST  © Kc BELGIE R. Wertelaers >> klik hier <<


*********************************************************************************
OP ZA 16 APRIL
Finissage expo EX .IST met LICHTERATUUR PERFORMANCE
door het POST.TRAUM.Collective
>> Klik Hier <<
*********************************************************************************




                                                                            

AEROSOUL & THELLUS
Interactieve installaties - LIZE VERLOOY

De installaties ‘Aerosoul' en 'Thellus for wandering bear’ van Lize Verlooy zijn een ode aan de 4 elementen, gepositioneerd in de windrichtingen. Beide installaties zijn interactieve en tactiele toestellen. Beide zijn ook ‘transformers' in een sjamanistische, surrealistische thematiek.

AEROSOUL air ensemble

Het 'aerosoul ensemble for air instruments’ gebruikt lucht als drijvende kracht. Ademhalen is leven. Het vertrek punt hierbij is de visie dat alles bestaat uit trillingen of frequenties .. Lucht ruist en kolkt tussen bladeren en oppervlakte structuur. Deze turbulenties vermengen zich met andere stoffen en atomen. Zoals bij de ademhaling nieuwe stoffen in een lichaam worden toegevoerd en bij de uitademing afvalstoffen afgevoerd… en wat is dan een diepe zucht van opluchting… het vrijwaren van een storende/dreigende frequentie in dat organisme.
Het aerosoul ensemble is een mechanisme dat ook de eindeloze op en neer gaande beweging vertegenwoordigt van eb en vloed, dag en nacht in een eindeloos ritme van uit en in. De fluiten articuleren de symbiose … en zijn daar om bespeeld te worden en deel te worden van de adem.

THELLUS for wandering bear

Thellus betekent aarde, tegenhanger of bondgenoot van de vibrerende lucht. Het element aarde is bevolkt met insecten en organismen die het dode materiaal terug transformeren tot vruchtbare bodem voor nieuw leven.Het is een feest van het leven in de dood.Maar het herbergt ook de materie in rust, afgedekt en diep verborgen. In deze aarde groeien ook de wortels waarheen de 'wandering bear' speurt na zijn winterslaap. Wortels die hem terug de kracht geven voor zijn tocht. Deze totem is geïnspireerd op de 'Der wanderer uber dem Nebelmeer' van Casper David Friedrich.

Lize Verlooy is een veelzijdige kunstenares en performer. Ze studeerde af in 1995 als keramiste aan het Phiko in Hasselt. Later volgden meerdere opleidingen waaronder textielkunst en figurentheater. In haar zoektocht naar de mechanismen van de ziel en het leven, ontwikkelt Lize bewegende multimediale sculpturen en assemblages van gemixte technieken en gerecycleerde materialen. In deze filmische installaties of recycled fairytails versmelten mythologie, archetypes en animisme met hedendaagse thematieken. Lize Verlooy presenteerde in Kc BELGIE in 2007 met ‘Fantastic Art’, een apocalyptische wereld van mutanten, freaks en weirdo’s. Ze stelde ondertussen in tal van (inter)nationale steden tentoon, o.a. op festivals als Robodock (2005 Amsterdam), het BIFF film festival (2006 Brussel) , Recycl Art (2004 Brussel), rdece zora ( slovenia ).... Met de lichtinstallatie 'Cave of glas’, een filosofische interpretatie van Plato s 'Allegorie van de grot’, was ze in 2012 opnieuw te gast in Kc BELGIE, aansluitend ook tijdens het Manifesta Parallel-project/festival ‘Open Circuit Extended Part #2’ in Kc BELGIE’s pand Koloniale Waren. Lize Verlooy werkte ook samen met Circus 'Ronaldo, Gokhan Girginol in 'Wozeck' en 'Robin Hassan hood’. Met Maya Wuytack creëerde ze in ‘Ademlozing', een moderne 'Icarus Mythe, life visuals met digitale en analoge projecties in vloeibare lichteratuur. Daarnaast is ze ook een der lieftallig karakters in de muzikale conceptuele band 'Planète Concrète' aka Number 78 en maakt ze muzikaal figurentheater met het ‘Bracket percussion ensemble’.

foto's installaties © Lize Verlooy >> klik Hier <<

 

CLANGDELUM CINEMATOGRAPHICA
Audio-visuele creatie & compositie - HANS BECKERS

Clangdelum Cinematographica van Hans Beckers neemt je mee op een associatieve trip van Indonesië tot Charleroi. Van op een vulkaan, tussen kolkende geisers, een hectisch metrostation of binnenin de mechaniek van een stoommachine, word je ondergedompeld in een klankbad… Met geluids- en beeldopnames van beklijvende plekken toont Hans Beckers de muzikaliteit en de poëzie van het alledaagse in een audiovisueel drieluik. Clangdelum Cinematographica is een fascinerend samenspel van beeld, klank en muziek dat je langzaam maar zeker meezuigt in een eigen muzikaal en visueel universum. Trailer: https://vimeo.com/95594317

Creatie - compositie: Hans Beckers
Camera & Montage: Hans Beckers, Jimmy Hendrickx
Geluidsopname: Hans Beckers, Nora Coulommier

Productie: Kunstenwerkplaats Pianofabriek
Coproductie: Theater Aan Zee, KC De Werf
Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap

Hans Beckers (°1986) studeerde Multimediale Vormgeving aan het KASK in Gent, waar hij in 2011 afstudeerde. Hij maakt vooral geluidsinstallaties en muziekperformances, maar ook composities en live muziek voor theater, dans en video, alsook grafisch werk en tekeningen. In zijn werk zoekt Hans Beckers vooral naar een evenwicht tussen een beeldend werk en muziek. De voorstellingen die hij maakt zijn muziekperformances waarbinnen zich een beeldend werk situeert. Het beeldend werk kan ook als geluidsinstallatie op zichzelf staan, maar altijd met de focus op muziek. In deze evenwichtsoefening tussen beeld en muziek zoekt hij naar nieuwe klanken en het gebruik van storingen, interferentie en ruis. Hij maakt installaties en ‘nieuwe instrumenten’ die worden gecreëerd met alledaagse objecten, gebruiksvoorwerpen, gevonden materialen en natuurmaterialen. Het werk wijst op de interessante klankkwaliteit van dingen, objecten die mensen niet in de eerste plaats als een instrument zouden beschouwen.

In Kc BELGIE was Hans Beckers tijdens het festival Open Circuit EXTENDED reeds te gast met zijn impressionante en wonderlijke performance-installaties EGGCUTTERORCHESTRA (een orkestrale compositie d.m.v. het bespelen van de stalen snaren van eiersnijders) en SONARE MACHINA (een orkest van gevonden voorwerpen waarmee hij werd genomineerd voor de grote prijs en publieksprijs van de canvascollectie en de prijs Jong Muziek Theater Aan Zee 2012 won.

Clangdelum Cinematographica (live uitvoering) van hans beckers op Vimeo.

website Hans Beckers: >> Klik Hier <<

 

BEYOND THE BODY
Poetry installation - MAYA WUYTACK

BEYOND THE BODY zuigt je binnen in een universum van poëzieklankschappen en 'skinespheres' die de oerpoëzie van het lichaam in beeld brengen: ongeveinsd en met universele zeggingskracht. Maya Wuytack gaat zo dicht op de huid dat de onderhuidse gebeurtenissen zichtbaar worden en legt een gevoelswereld bloot, ouder dan de taal, instinctief en authentiek. Naakt en heel dicht op de huid ontstaat een ontroerende abstractie waar het lichaam universeel wordt. Oncontroleerbaar, wars van wantrouwen, geven deze onwillekeurige spiergroepen uiting aan onze menselijke emoties, waarin we deel uitmaken van levenskrachten die universeler en onbevattelijker zijn, dan onze dagdagelijkse ‘identiteiten’.

Maya Wuytack (°1987) studeerde af als Master in Drama aan het KASK in Gent. Ze is actief als theatermaker en ook performancekunstenaar in muziek en poëzie. Samen met haar zus, Serena, schreef ze de biografie van hun vader Frans Wuytack. Dit multidisciplinaire boek Persona non Grata, kwam uit in 2007 en werd opgenomen in de toptien non-fictie van De Morgen. Ze viel meermaals in de prijzen met haar poëzie (Internationaal goud bij Académie Europeénne des Arts, winnaar poëziewedstrijd Spectraal, laureaat Jeugd en poëzie,…) Met haar eigen monoloog Onstilbaar zwijgen ging Maya op zoek naar de grenzen van de zintuiglijke taal en het sprekende lichaam. Ze deed de dramaturgie en coaching van dans-muziekvoorstelling Urban Nomads. Ze vestigt zich in de undergroundscène van elektronische muziek en poëzie, met haar band ERRORIST ATTACK. Als artistiek brein van het POST.TRAUM COLLECTIV zet Maya de synergie van haar veelzijdige partners in art/crime in om samen hun out-of-the-box projecten en multimediale voorstellingen in de steigers te zetten. In ADEMLOZING (Kc BELGIE 2012) ontwikkelde Maya met haar kompanen van het POST.TRAUM COLLECTIV een rituele, hypnotische beeldtaal waarin licht en lichamen versmelten, door haarzelf benoemd als nieuwe expressievorm ‘lichteratuur'.

website: >> Klik Hier <<

******************************************************************************************************
De expo wordt bij de finissage op 16 april 2016 afgesloten met een Lichteratuurperformance
Voor meer info rond deze performance 'Beyond the Body’ >> KLIK HIER <<
Inkom 16/4/2016:: EUR 2 aan de kassa (geen online vvk !)

******************************************************************************************************

 

PRAKTISCHE INFO

De expo EX .IST start met een preview op za 16/01 vanaf 19.00 u. met de onderdelen: Audio-visuele installatie CLANGDELUM CINEMATOGRAPHICA van Hans Beckers en de interactieve installatie THELLUS for wandering bear van Lize Verlooy. De expo loopt in zijn geheel vanaf vr 5 februari t.e.m za 16 april, uitsluitend op activiteitsdagen van Kc BELGIE (zie agenda). Er is een extra vernissagemoment op vr 12 februari en een finissage met LICHTERATUUR-performance op za 16 april. Voor groepsbezoeken buiten deze openingsuren, mail naar: belgie@skynet.be t.a.v. Kristof D'agosto

 

 

 

 

 

 

 
 
 


PERIODE:
vr 5/02/16 tem za 16/04/16

EXTRA PREVIEW:
za 16/01


EXTRA VERNISSAGE:
vr 12/02


FINISSAGE & PERFORMANCE:
za 16/04 >klik hier<

AANVANG: 19.00 u.

INKOM: Gratis !

De expo loopt tot begin april open op activiteitsdagen (zie agenda).