BEKIJK HIER DE DOCUMENTERING
(pdf - fotoreeks)
BEKIJK HIER DE KEUZE VAN EN HET INTERVIEW
MET EVA IN UIT-MAGAZINE (HASSELT)
LEES HIER HET INTERVIEW
IN 'DE TIJD' (VAN 30 APRIL)
LEES HIER HET INTERVIEW MET EVA
IN KNACK
LEES HIER HET INTERVIEW MET EVA
IN HET BELANG VAN LIMBURG (VAN 28 APRIL)
BELUISTER HIER DE RADIO - UITZENDING
(MEZZO RADIO 1 + FOTOREEKS)
LEES HIER HET ARTIKEL UIT DE MORGEN
VAN 30 APRIL 2010 (door Bart Steenhout)
LEES HIER HET ARTIKEL UIT HET STANDAARD MAGAZINE VAN 17/04/10
LEES HIER INTERVIEWS EN ARTIKELS DOOR DE JAREN HEEN
OA. STANDAARD MAGAZINE, DE MORGEN MAGAZINE....
LEES HIER DE KEUZE VAN EVA
(UIT IN HASSELT MAGAZINE)
LEES HIER HET ARTIKEL
(UIT IN HASSELT MAGAZINE)
BEKIJK HIER - PUBLICATIE - PERSONAL OBJECTS
(BRITISH JOURNAL OF PHOTOGRAPHY 2010)
LEES HIER ARTIKEL UIT KNACK
(fotoboek SIGUR ROS)
LEES HIER DE AANKONDIGING
(FOCUS OP DE WEEK)
LEES HIER HET ARTIKEL UIT FOCUS-KNACK
(GENERATIE NU)
LEES HIER ALLES OVER EVA'S PORTFOLIO
(KNACK)
|
EVA VERMANDEL
Photographs 2001 - 2009
Locatie: Open Circuit ‘Huis Hoste’
+
Afterparty met
dj JOHN MAcCLEAN
(UK, Beta Band / The Aliens)
&
dj DECLAN ALLEN
(UK, All Tomorrow’s Parties)
Locatie: kunstencentrum BELGIE
Eva Vermandel (1974) studeerde Grafische Vormgeving aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Gent. Haar passie voor fotografie dreef haar in 1996 richting Londen waar ze al snel naam maakt als gedreven fotografe voor internationale tijdschriften als NME, The Wire, Q, Mojo en Time Out. Met broadsheetmagazines als The Independent, The Observer en The Telegraph en de maandbladen Esquire, Vogue en W verbreedt ze haar horizon en met haar werk voor artiesten als Tom Waits, Cat Power, PJ Harvey, Portishead, Squarepusher en Sigur Rós krijgt ze steeds meer belangstelling vanuit de kunstwereld. De Douglas Hyde Gallery, FotoMuseum Antwerpen, ICA en Whitechapel Gallery stelden werk van haar tentoon en enkele van haar prints werden opgenomen in de vaste collectie van de National Portrait Gallery en het V&A in Londen. Sinds 2005 werkt Vermandel aan diverse projecten waarin ze zoekt naar het lineaire in de sterk gefragmenteerde hedendaagse wereld. Het gevoel van tijdloosheid, de sensualiteit van het menselijk lichaam en de relatie tot de onmiddellijke omgeving zijn sterke ankerpunten.
Alvorens ze in het najaar van 2010 te gast is voor Coup de Ville (gecureerd door Jan Hoet en Stef Van Bellingen), bundelt Eva Vermandel voor kunstencentrum BELGIE in de tentoonstelling ‘Photographs 2001 - 2009’ voor het eerst haar voornaamste werk gemaakt in die periode. Dankzij steun van de provincie Limburg bevat dit uniek artistiek overzicht een eigen, vrije selectie, mede geïnspireerd op de prachtige interieurs van het beschermde pand Huis Hoste- verschillende portretten gemaakt voor gerenommeerde internationale publicaties als The Wire, Mojo, Independent en Telegraph Magazine. Daarnaast vooral beelden uit de reeksen ‘Splinter’ en ‘Versterker’ en uit de boeken ‘Alabama Chrome’ en ‘með suð í eyrum við spilum endalaust’ (Sigur Rós).
‘Eva’s foto’s zijn bedrieglijk eenvoudig. Ze zeggen iets over de psychologie van de geportretteerden, over hun binnenkant. Ze hebben een grote schilderkundige kwaliteit, zowel in compositie als in het kleurenpalet en de geportretteerden worden mooi aan hun omgeving ‘gebonden’. Eva lijkt me een heel intuïtieve fotografe. Om in zoveel eenvoud zoveel uit te drukken, daar moet je écht wel goed voor zijn.’
Michaël Borremans, beeldend kunstenaar
‘De foto’s van Eva Vermandel leggen het onwezenlijke, het ontastbare vast: de momenten tussen gebeurtenissen in het dagelijks leven waarin we even stilstaan en onze gedachten laten gaan. Ik kan zien hoe sommige mensen zich verzetten tegen de camera als werktuig dat zulke gevoelens kan losmaken, omdat we er te vaak aan denken als een toestel dat het tastbare en het ‘nu’ vastlegt. Maar Eva lijkt de camera tegen zichzelf te gebruiken, als iets dat zichzelf opheft, iets dat bewust uit fase is (om het met een term uit de fysica te zeggen die ook wel gekend is en gebruikt wordt door muzikanten). In ieder gval: het is niet de camera maar wel de ogen en het hart achter de lens die het werk, de foto maken’
Martin Barnes, senior photography curator, V&A (London)
‘Fascinerend werk, prachtig, lyrisch en stil. Het doet je nadenken, reflecteren. Het soort van werk dat je bij blijft, maar je kan niet echt duiden waarom.’
Susan Bright, curator en auteur van het boek ‘Art Photography Now’
evavermandel.com
DATUM: za 1 mei (vernissage)
LOCATIE: Open Circuit ‘Huis Hoste’ - Koningin Astridlaan 83, Hasselt
VAN: 15.00 u. tot 19.00 u.
LEZING EVA VERMANDEL: 17.00 u.
INKOM: gratis
+ AFTERPARTY: 20.00 u. Kunstencentrum BELGIE - Burgemeester Bollenstraat 54, Hasselt
INKOM: EUR 3 (leden BELGIE) / EUR 5
De tentoonstelling van Eva Vermandel loopt tot 30 mei in Huis Hoste en is te bezichtigen op woensdag, zaterdag en zondag tussen 13.00 en 17.00 u. of op afspraak (belgie@skynet.be of 011/22.41.61).
Met steun van de Provincie Limburg
|