SIGISWALD KUIJKEN(BE, Bach solo) Suite op violoncello da spalla & partita op barokviool +
Bach-hommages i.s.m. Stedelijk Conservatorium voor Muziek, Woord en Drama + VINZ (BE, singer songwriter Stefan Huber, solo) (BE)
HOMMAGES
i.s.m. Stedelijk Conservatorium voor Muziek, Woord en Drama
Corrente en Double uit de Partita (1of 2) van Bach.
Door: Ruth Bouckaert op viool.
Uit l' estro harmonico van Vivaldi, het eerste deel uit het 11de concerto.
Door: Strijkensemble met Marjolijn Jamaer, Kobe Deckers, Joachim Jamaer, Cindy Haex,
Anais Vijgen, Sanne Martens, Sebastiaan Jammer, Lut Jaspers en Patrick Bracquiné
De Chaconne van Johann Valentin Meder.
Door: Erik Panis en Carine Rinkes op blokfluit en Ellen Geubbelmans op klavecimbel.
Sigiswald Kuijken op de violoncello da spalla (Foto Philippe Matsas)
Sigiswald is op vrijdag 20 november eregast in Kc BELGIE met twee solo's van Bach : een suite op violoncello da spalla en een partita op barokviool. Al meer dan 40 jaar is hij toonaangevend in het interpreteren van het oeuvre van Bach. Samen met zijn orkest La Petite Bande pionierde Sigiswald de voorbije jaren inzake het uitvoeren van Bach’s vocaal werk (‘one to a part’) en herintroduceerde hij de ‘violoncello da spalla’. Sigiswald is op vrijdag 20 november eregast in Kc BELGIE met een suite van Bach (violin de spalla).
Het ‘wederwoord’ wordt verzorgd door studenten en docenten van het Stedelijk Conservatorium Hasselt die in de namiddag al in dialoog gaan met Sigiswald rond het (her)interpreteren van Bach. De opbrengsten van dit ‘mini’ concert van Sigiswald en een extra presentatie i.s.m. Conservatorium Hasselt zullen gebruikt worden om de opname (CD & Video) van ‘Entführung aus dem Serail’ door La Petite Bande te co-financieren (uitgave gepland oktober 2016).
De avond wordt late-night afgesloten met een solo optreden van singer songwriter VINZ (Stefan Huber), eerder reeds op het BELGIE podium, samen met Raf Keunen (filmscore 'Rundskop' van Michaël Roskam).
Sigiswald Kuijken werd geboren in 1944 bij Brussel. Hij studeerde viool aan de Conservatoria te Brugge en Brussel, waar hij bij Maurice Raskin afstudeerde in 1964. Hij kwam op zeer jonge leeftijd in contact met de oude muziek, samen met zijn broer Wieland; door zelfstudie maakte hij zich vertrouwd met de specifieke 17de- en 18de-eeuwse speeltechnieken en interpretatieconventies op de viool en viola da gamba Zo introduceerde hij vanaf 1969 de meer authentieke barokvioolspeelwijze waarbij het instrument niet meer onder de kin geklemd wordt, maar vrij op de schouder ligt; dit heeft een beslissende invloed op de benadering van de vioolmuziek, en die techniek werd dan ook sinds de vroege jaren zeventig door velen overgenomen.
Van 1964 tot 1972 was Sigiswald Kuijken lid van het Brusselse Alarius-Ensemble (met Wieland Kuijken, Robert Kohnen en Janine Rubinlicht) dat over geheel Europa en de V.S.A. concerteerde; nadien werkte hij in los kamermuziekverband met diverse barokspecialisten: vooral met zijn broers Wieland en Barthold en Robert Kohnen, en verder ook met o.a. Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Anner Bylsma, René Jacobs…
In 1972 richtte hij, onder impuls van Deutsche Harmonia Mundi en Gustav Leonhardt, het barokorkest La Petite Bande op, waarmee sindsdien talloze concerten doorheen Europa, Australië, Zuid-Amerika, China en Japan werden gemaakt, en een groot aantal opnames werden gerealiseerd voor verschillende firma’s (Deutsche Harmonia Mundi, Seon, Virgin Accent, Challenge Classics, Denon en Hyperion).
Sinds enkele jaren introduceert Sigiswald Kuijken vanuit een doorgedreven onderzoek belangrijke vernieuwingen in de uitvoering van de (religieuze) muziek van Bach : géén koor, maar een solistisch vocaal kwartet (soms door Bach zelf uitgebreid tot acht zangers), een even slanke instrumentale bezetting, een uitgesproken aandacht voor de juiste tekstdeclamatie. Het resultaat wordt vastgelegd in een 17-delige CD-reeks met Cantates van J.S. Bach (bij Accent, 2005-2012).
In 1986 richtte hij het Kuijken Strijkkwartet op (met François Fernandez, Marleen Thiers en Wieland Kuijken), dat zich toelegt op de kwartetten van de Klassieke periode, alsook kwintetten (met Ryo Terakado als eerste altviool). Opnames van kwartetten en kwintetten van Haydn en Mozart verschenen bij Denon en Challenge Records.
Vanaf 1998 brengt Sigiswald nu en dan leden van 2 generaties Kuijken bij elkaar, zijn dochters Sara en Veronica en zijn broer Wieland, om strijkkwartetten van latere periodes te vertolken (Debussy, Schumann, Beethoven, Schubert) - vaak in combinatie met Lieder door Marie Kuijken, sopraan en eveneens dochter van Sigiswald, en Veronica Kuijken aan de piano. Van de twee generaties werden opnames gemaakt door Arcana en Challenge Records.
In 2004 liet Sigiswald Kuijken een violoncello da spalla bouwen, een vergeten solistisch basinstrument, waarvoor Bach zijn beroemde cello-suites geschreven heeft. Ook dit initiatief brengt een nieuwe evolutie teweeg in de uitvoering van de muziek van ca.1675/1725.
Van 1971 tot 1996 was Sigiswald Kuijken leraar barokviool aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (Nederland); sinds 1993 en tot einde 2009 bekleedde hij deze functie aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel. Daarbuiten is hij sinds vele jaren een veelgevraagd gastdocent (o.a. London Royal College of Music, Salamanca Universiteit, Siena Accademia Chigiana, Conservatoire de Genève, Musikhochschule Leipzig). Sinds 1998 dirigeert Sigiswald Kuijken bij gelegenheid ook “moderne” symfonie-orkesten in een romantisch repertoire (Beethoven, Schumann, Brahms, Mendelssohn).
Op 2 februari 2007 werd Sigiswald Kuijken een eredoctoraat van de KU Leuven toegekend en in februari 2009 de prestigieuze prijs voor Algemene Culturele Verdienste van de Vlaamse Gemeenschap.
Sigiswald Kuijken & de violoncello da spalla.
De bekende barokviolist Sigiswald Kuijken speelt de cello-suites van Bach? Hoe kan dit?
In februari 2004 presenteerde Sigiswald Kuijken het resultaat van jarenlang onderzoek aan het publiek : de violoncello da spalla ofwel schoudercello, nl. het grootste broertje van de gekende viool. Dit instrument was in zwang ten tijde van Vivaldi en Bach, en verdween nadien ten voordele van de ons bekende ‘normale’ cello.
Het logische gevolg is dat Bach zijn Suites voor cello solo voor dit instrument zou geschreven hebben. Een argument? Deze Suites zijn bij cellisten berucht om hun moeilijkheidsgraad met tal van aartsmoeilijke virtuoze passages, maar als deze muziek wordt uitgevoerd op violoncello da spalla blijken deze moeilijkheden te verdwijnen als sneeuw voor de zon, zodat de uitvoerder zich kan concentreren op de musiceervreugde.
Lees het interview met Sigiswald in de UIT/HASSELT van november >> Klik Hier <<
Lees hier het artikel/aankondiging op peek-a-boo-magazine.be (ENG/NL) >> Klik Hier <<
Sigiswald Kuijken krijgt Klara Carrièreprijs ! (De Standaard online 26/1/2016) >> Klik Hier <<
Sigiswald Kuijken plays Suite nr BWV1007 prelude on violoncello da spalla/concertgebouw Amsterdam