Stefaan Quix (cfr. ZEMOG Inc.-events in kcBELGIE 2005 en 2008, en het installatie-parcours MASHED-UP in 2012) is een postdigitale kunstenaar die werkt en woont in Brussel. Zijn oeuvre, waar geluid, kleur, compositie, ruimte en mathematica met elkaar verbonden zijn, wordt vooral gelinkt met het postminimalisme. Hij werkt met muziek, film, video en ook op papier. De laatste jaren verschuift zijn werk meer een meer van geluid naar beeld. Quix is geïnteresseerd in wat verschijnt; de pixel in het beeld, de ruis in het geluid. En hij toont wat verdwijnt; de pixel op de iPod, de binnenkant van de PC.
Met Rage Against Dying Of The Light creëert Stefaan Quix opnieuw een gelaagd parcours dat ruwweg wordt geplaatst onder volgende hoofddingen:
POST INTERNET SCHILDERIJEN
Een serie geinspireerd op zijn Daily Monochrome Facebook reeks
Dit zijn een aantal “post-internet” schilderijen, acrylverf op doek, maar dus wel zo hedendaags als Kim Kardashian, en een serie schilderijen geïnspireerd door zijn daily monochrome reeks op Facebook, zie http://facebook.com/stefaan.quix . Na de tentoonstelling worden de doeken geschonken aan de mensen die het commentaar geplaatst hebben; een razend gebaar. Het weggeven maakt dus deel uit van het werk.
DIGITALE PIXELKUNST
Uit Westerse meesterwerken-schilderijen
HIerin neemt hij een aantal 'klassiekers' onder de loep, een aantal meesterwerken, schilderijen uit het wester kanon, waarvan hij de meest voorkomende kleuren rangschikt naar intensiteit.
SURROUND SOUNDTRACK
Thalassa, thalassa van de Brusselse audio kunstenaar Erik Nerinckx
Dit is een hoogwaardige opname van de zee gemaakt met 16 micros die een meter van mekaar verwijderd zijn. Bij weergave door 16 monitoren hoort men dus de golven van links naar rechts gaan, echt surround zoals er nog nooit surround geweest is.
LICHT UND BLINDHEIT
Filmische installatie
Licht und blindheit is een mijmering bij de evolutie van de analoge naar de digitale cinema. Gespatialiseerd geluid (Terry Riley’s In C), monochromen, een experimentele verhaallijn, het grote scherm en een veertigtal kleinere schermen vormen een emergent werk. Een installatie die garant staat voor een NIEUWE cinemaervaring.
ODE AAN KID BALTAN
Audioinstallatie
Dit is een audioinstallatie die de titel 'ode aan Kid Baltan' meekreeg en die de vorm heeft van een groot mobieltje. Dit mobieltje staat in dialoog met een aantal glowsticks (welbekend uit de rave cultuur) die als sacrale/museale objecten uitgestald staan, maar ipv van speelgoed hangen er kleine koptelefoontjes aan die als audiomonitor(tje) dienen. De muziek zijn sinustonen die 10 seconden duren in het begin en 1/10 van een seconde 10 minuten later. Het soort muziek dat Kid Baltan zelf zou maken moest hij in de jaren 60 een hedendaagse computer ter beschiking gehad hebben.
http://quix.org
http://soundcloud.com/stefaan-quix
http://facebook.com/stefaan.quix
http://randombuildings.org