ENGLISH VERSION: Click Here !
ALGEMENE VOORSTELLING |
|
BELGIE is een autonoom kunstencentrum
met een veelzijdig aanbod van vernieuwende culturele
activiteiten. De werking, opgestart in 1990, is sedert
1997 erkend en gesubsidieerd als kunstencentrum door
de Vlaamse Gemeenschap en geniet de steun van de Stad
Hasselt en de Provincie Limburg.
Het centrum is gelegen in een gerenoveerd industrieel
pand in de
Burgemeester Bollenstraat in Hasselt. Op nummer 56+
liggen de publieksruimtes en het cultuurcafé,
op nummer 54-54+ het secretariaat en het productiehuis.
In 2005 werd het internationale productieplatform
Open Circuit opgericht waarvoor extra
ruimtes in gebruik genomen werden op de Koningin Astridlaan
81-85 in Hasselt : de beschermde monumenten Huis
Hoste (aangekocht in 2006) en het fabriekspand
Koloniale Waren (aangekocht in 2009 met steun van de provincie Limburg - Limburg Sterk Merk - en de stad Hasselt). De dagelijkse werking wordt
gerund door 7 voltijds-equivalente vaste krachten,
aangevuld met een vijftigtal externe deskundigen,
freelancers, stagiair(e)s en talrijke lokale tot internationale intermediairen of co-organisatoren uit het werkveld.
BELGIE presenteert op jaarbasis een 200-tal publieke
voorstellingen met video en film, dans en theater,
concerten, exposities en performances. Het aanbod
wordt extra gekleurd door literatuur en poëzie,
muziek- en filmfestivals, themaprojecten en multidisciplinaire
events (Het Grote Verlangen, Japanimprov, (Re-)mixed,
City In Motion, Kraak-festival, Lief,
Shots-cultuurweekend enz...). Het BELGIE-programma
bevat in hoofdzaak nieuw productiewerk dat voorkeur
geeft aan jonge kunstenaars en aan vernieuwende groepen
en gezelschappen. Geen dogmas of vaste concepten.
Prioritair zijn de frisheid en de artistieke dynamiek
van uiteenlopende kunstvormen: een constante exploratie
en presentatie van nieuwe ontwikkelingen in het werkveld
! De uiteindelijke agenda, gaande van lokale tot internationale
evenementen, is in de regel gekoppeld aan externe
samenwerkingsverbanden en netwerken. Het jaarlijks
publieksbereik bedraagt om en bij de twintigduizend
bezoekers.
Info programma en archief: www.kunstencentrumbelgie.com
BELGIE is er ook voor de actieve kunstbeoefening en
bereikt hiermee jaarlijks tussen de 1500 en 2000 artiesten.
Via projecten, bijzondere producties en artistieke
workshops zijn zowel professionele artiesten als specifieke
doelgroepen actief rond uiteenlopende disciplines:
van beeldende kunsten over podiumproducties tot interdisciplinaire
creaties. Het eigen productiewerk leidt tot toonmomenten,
try-outs, premières... of tot onderdelen van
(inter)nationale festivals die vanuit het centrum
worden opgezet. Het Open Circuit-productieplatform
vormt jaarlijks met een aantal toonaangevende festivals
het sluitstuk van de productieve werking.
Info Open Circuit: www.open-circuit.com
En voor wie in dit aanbod zijn gading niet zou vinden
is er het infocentrum
(dienstencentrum) met uitgebreide
informatie rond het aanbod van andere socio-culturele
werkingen, gezelschappen, artistieke opleidingen,
vrijetijdsbesteding, het statuut van artiesten, artistieke
vakantieformules enz... Ruim 2000 individuen en organisaties
doen jaarlijks beroep op deze bijkomende vorm van
dienstverlening. |
|
DE ARTISTIEKE MISSIE |
|
Kunstencentrum BELGIE werkt vanuit een ruim pallet
van disciplines, genres en subgenres. Het centrum
legt zich voornamelijk toe op samenwerking met artiesten
en gezelschappen die vernieuwing en verruiming nastreven
in hun werk. Het versplinterde artistieke landschap
aan het begin van de 21ste eeuw vereist een dergelijke
aanpak. Elke discipline (theater, muziek, multimedia....)
en daarbinnen elk genre (teksttheater, performance...;
pop, jazz, elektronische muziek...; documentaire,
art-house, de alternatieve film enz...)
ondergaat subtiele doch snelle veranderingen wat aanleiding
geeft tot het ontstaan van nieuwe kruisbestuivingen.
Het is deze evolutie die BELGIE wil accentueren, ondersteunen
en tonen, zonder zich dogmatisch of polemisch te willen
profileren.
BELGIEs podium laat zien wat er nu beweegt in
het cultureel-artistieke landschap, maar wat eerder
morgen zal worden geconsumeerd. Door gebruik te maken
van de uiteenlopende mediakanalen en zonder discriminerend
te werken ten aanzien van genres onderling verkrijgen
we een evenwaardige uitstraling. Zo kan een popconcert
naast een hedendaagse compositie worden geplaatst,
professioneel theater naast een sociaal-artistieke
podiumproductie, of internationaal talent naast lokale
verkenners van interdisciplinaire raakvlakken...
Uiteindelijk werkt deze aanpak zowel naar artiesten
als naar het publiek en de media toe genre-overschrijdend
en drempelverlagend.
Om buiten het commerciële circuit op continue
wijze te vernieuwen werkt BELGIE vanuit
intensieve en rechtstreekse contacten met artiesten,
collectieven en netwerken. De internationale reputatie
en uitstraling van het centrum, opgebouwd in voorgaande
jaren, is vaak een aanleiding voor artiesten om een
samenwerking met het centrum aan te gaan. Een grondige
historische kennis en het intensief opvolgen van nieuwe
ontwikkelingen laat ons toe om de juiste selecties
te maken en artiesten op hun niveau te benaderen.
Deze organische, zuiver artistieke aanpak schept een
constructieve werkrelatie die zich uit in de producties
en de voorstellingen. Het lokale tot internationale
netwerk dat op deze wijze is ontstaan, laat toe om
naast gevestigde waarden ook nieuwe initiatieven in
een vroeg stadium aan te trekken en mee te ontwikkelen
vanuit de dynamische werking van kunstencentrum BELGIE
(The Designers Republic, Lee Ranaldo - Sonic Youth,
Eva Vermandel, Jean Sasportes - Pina Bausch, Charlemagne Palestine,
Ikue Mori, Peter Brötzmann, The Triffids, Kris
Verdonck, Semiconductor enz...).
|
|
HISTORIEK |
|
Na de organisatie van een reeks culturele themaprojecten
in de periode 1988-1989, werd in 1990 het definitieve
startschot gegeven voor de werking van kunstencentrum
BELGIE. De initiatiefnemers waren een veertigtal enthousiastelingen
van divers pluimage: kunstenaars, muziekliefhebbers,
cinefielen, jonge theatermakers, schrijvers enz...
Tegen de toenmalige achtergrond van het vastgeroeste
jeugdwerk en de hoge drempel van bestaande culturele
werkingen, was het primaire doel een eigen hoofdstedelijke
ruimte te creëren die in brede zin aandacht zou
hebben voor nieuwe vormen van kunstcreatie en cultuurbeleving.
Aanvankelijk begeleid en ondersteund vanuit de vzw
Release Hasselt en in de loop der jaren 90 geleidelijk
onder de autonome vzw kunstencentrum BELGIE gebracht,
ontwikkelde het centrum zich in de richting van een
bruisende en veelzijdige multidisciplinaire werking.
Een gestage verruiming vond plaats op verschillende
vlakken: functies en opdrachten, infrastructuur, publieksbereik,
erkenning, samenwerking en profilering.
In een provincie waar het initiatief rond cultuur
tot ver in de jaren negentig vooral vanuit lokale
overheden kwam, was kunstencentrum BELGIE aanvankelijk
een vreemde eend in de bijt. Maar door de sterke betrokkenheid
van de doelgroep, een eigen artistiek beleid, de aandacht
voor nieuwe dynamieken en methodieken verwierf het
centrum al snel een unieke plaats binnen het Limburgse
en Vlaamse werkveld.
Na een aantal jaren subsidiëring vanuit de Vlaamse
Gemeenschap via het Regionaal Jeugdwerk, optie kunstpromotie,
volgde in 1997 vanuit Cultuur de eerste vierjarige
erkenningsperiode als kunstencentrum. Voor de tweede
vierjarige periode 2001-2005 werd de ondersteuning
substantiëel verhoogd van 3 tot 12 miljoen bfr
per jaar. Professionalisering en internationalisering
van de werking waren het gevolg. Ook voor de
recente beleidsplannen 2006-2009 en 2010-2012 werd een geïntegreerd
positief eindadvies verleend met op dit ogenblik een jaarlijkse betoelaging van 450.000 euro.
Door de effectieve opstart en realisaties vanuit het
internationale OpenCircuit-productieplatform kan het
ambitieuze beleid worden verdergezet. Kunstencentrum BELGIE
wil hiermee zijn toonaangevende rol van vernieuwer
in Limburg verder ontwikkelen. Met behoud van de belangrijkste
uitgangspunten en werkingsprincipes uit de opstartperiode
wordt verder gemikt op een breed en heterogeen publiek
en een aanbod dat ondertussen uitstraling en impact
heeft tot ver over de provinciegrenzen heen. |
|