E V E N T  
 

 

 





 

 



 


 

 




 






 

 


 





 

 

DE DEELNEMENDE ARTIESTEN

Evan Parker (UK, enkel vr 23 mei): Sopraan- & Tenorsax
Speelt sinds 1966 een bepalende rol in de evolutie van de vrije improvisatie. Stuwde de experimenten van Coltrane en Ayler verder richting abstractie en ontwikkelde een unieke muzikale taal die we ten volle kunnen horen op meer dan 250 releases. Richtte in 1970, samen met Derek Bailey en Tony Oxley, het invloedrijke label ‘Incus’ op dat improvisatie een volwaardig platform wist te bieden. Nam in 1985 afscheid van Bailey en Incus en pikt de draad als curator opnieuw op in 2001 met een eigen label ‘Psi’. Maar Parker is vooral een performer. De intensiteit waarmee hij doorheen de improvwereld blijft razen is ongeëvenaard. Terecht zien generatiegenoten en nieuwkomers in Parker een lichtend voorbeeld.
http://www.efi.group.shef.ac.uk/mparker.html



Sven-Åke Johansson (S): Percussie
Liet de percussieve teugels lustig vieren op cruciale releases als ‘For Adolphe Sax’ (1967) en ‘Machine Gun’ (1968) of ‘The Early Quintet’ (1967) en ‘Fuck The Boere’ (1968) en bepaalde net als Parker, Brötzmann, Bennink, Kowald, Von Schlippenbach Schoof en Van Hove de avontuurlijke koers die de vrije improvisatie zou gaan varen. Bouwde een schitterende carrière uit als improvisator maar schuwt compositie absoluut niet. Niet vies van enige theatraliteit zorgt hij steevast voor spraakmakende concertmomenten.
http://www.sven-akejohansson.com



Daniel Carter (US): Alt- & Tenorsax, fluit, trompet
De New Yorkse metrogangen, een achterafzaaltje met jonge muzikanten of een groot podium met meesters als Sun Ra, Cecil Taylor en Sunny Murray of bands als Sonic Youth en Yo La Tengo, Daniel Carters wonderlijke sax-, fluit- en trompetklanken weten altijd te overtuigen. Zonder schroom kleurt hij graag buiten de lijnen van de muzikale verwachting. Check vooral zijn recente samenwerking met de band ‘Harmonize Most High’ die heerlijk verrast met een toefje psychedelica anno nu.
http://www.myspace.com/lightlovepower


John Edwards (UK): Bas
Sinds de jaren tachtig aanwezig als basanker in diverse muzikale omgevingen. B-Shops For The Poor, God en Sonicphonics ruimen half de jaren negentig baan voor actieve samenwerkingen met o.a. Evan Parker, Mark Sanders, Tony Bevan, Veryan Weston, The London Improvisers Orchestra. Blikte in 2006 met Evan Parker en Chris Corsano ‘A Glancing Blow’ in voor het Portugese Clean Feed-label en nam in 2007 deel aan de freenoise tour met o.a. Evan Parker, Yellow Swans, John Wiese, C Spencer Yeh... Rept zich maar al te graag van het Noorse Nattjazz-festival richting Hasselt voor alweer een nieuwe muzikale uitdaging
http://efi.group.shef.ac.uk/musician/medwards.html


Wally Shoup (US): Altsax
Besluit in 1970, als een van de weinige Amerikaanse muzikanten, om zich volledig te wijden aan vrije improvisatie na het horen van ‘Music Improvisation Company’(Parker, Bailey, Muir, Davies). Speelt sinds 1975 een belangrijke rol als saxofonist en recensent en als organisator van improvisatie-concerten en -festivals. Leverde met de lp ‘Scree-Run Waltz’ uit 1981 een van de eerste onafhankelijke documenten van Amerikaanse vrije improvisatie. Zijn allianties met gelijkgestemde zielen als Nels Cline, Brent Arnold, Thurston Moore, Paul Flaherty en Chris Corsano bestendigen Shoups gave om over generaties heen een ruim publiek te bekoren.
http://www.speakeasy.org/~wallyshp/wshoup


Paul Flaherty (US): Alt- & Tenorsax
Ontwikkelde met drummer Randall Colbourne een bijzonder dynamische improvbenadering die begin de jaren negentig tot volle bloei komt als hij het multitalent Chris Corsano tegen het lijf loopt. Wordt anno 2008 voor zijn ecstatische saxspel, volkomen terecht, onder de superlatieven bedolven. Samenwerkingen met o.a. Wally Shoup, Jim O’Rourke, Thurston Moore, Greg Kelley, Matt Heyner, Spencer Yeh, Dredd Foole, Joe McPhee, Steve Baczkowski en Marc Edwards bezorgen hem een centrale plaats in een bloeiende scene die muzikale grenzen compleet negeert.
http://yod.com/hatedmusic.html


Chris Corsano (US): percussie
Had minder dan twintig minuten nodig om, samen met Paul Flaherty, het BELGIE-publiek in 2004 met een stevig lik powerimprov in vervoering te brengen. Schoot eerder dat jaar al drummend de wandelgangen van kunstencentrum BELGIE in tijdens zijn interim bij Sunburned Hand of The Man en werd op slag in de publieksharten gesloten als begenadigd en veelzijdig percussiebeest. Björk, Paul Flaherty, Wally Shoup, Michael Flower, Evan Parker, Jessica Rylan, Paul Dunmall, C Spencer Yeh, Thurston Moore en Six Organs of Admittance zijn slechts enkele namen uit het groeiende lijstje artiesten die Corsano’s multitalent weten te smaken.
http://www.myspace.com/chriscorsano


Christine Sehnaoui (LB/F): Altsax
Wordt in 1997 gebeten door de improvisatiemicrobe en gebruikt haar altsax als pure klankengenerator. Vindt in artiesten als Michel Waisvisz, Hans Koch, Olivier Toulemonde, Christian Munthe, Sharif Sehnaoui, Mazen Kerbaj... fervente medestanders en bouwt internationaal gestaag een stevige improvreputatie op. Is medeorganisator van het Irtijal-festival dat de ontwikkeling van vrije improvisatie in haar land van origine Libanon stimuleert en dat zopas de 9de editie succesvol afsloot.
http://www.myspace.com/christinesehnaoui


John Olson (US, Wolf Eyes): Rietblaasinstrumenten, elektronica
Verspreidt met Wolf Eyes en het American Tapes-label noisy brokken oorsmeer die niemand onverschillig laten. Deed de oren van Anthony Braxton spitsen tijdens het Victoriaville Festival in 2005 die flux het podium besteeg en onverwacht met de Wolf Eyes-jongens aan het improviseren ging. Hanteert geregeld de sax in combinatie met aftandse elektronica en weet te verbazen door zijn zin voor detail bij de improvband Graveyards, niet toevallig een van de gastbands op deze iNTERaCT-editie.
http://www.myspace.com/americantapes




 

 




C Spencer Yeh (US, Burning Star Core): Viool, stem, elektronica
Gebruikt als improvisator viool, stem en elektronica op een fascinerende manier, dat mocht al blijken tijdens het kraak-festival in 2006 in de hoedanigheid van Burning Star Core. Schraapt minimale drones en donkere geluidsclusters uit viool en stem om alsnog verschroeiend uit te halen. Bestiert het Dronedisco-label en is een graag geziene sparringpartner van Evan Parker, Paul Flaherty, Olson en zijn Graveyards, Tony Conrad, Hair Police e.a.. Kruiste ongemerkt de snaren met Helena Espvall in de BELGIE-backstage tijdens Kraak 2006... meteen de vonk voor iNTERaCT 2008.
http://www.myspace.com/cspenceryeh


Helena Espvall (S): Cello, Stem
Voelt zich thuis in de wereld van de psychfolk (Espers, Vashti Bunyan, Anahita) en geniet met volle teugen van experimenten en improvisatie (zie haar samenwerkingen met Pauline Oliveros en Eugene Chadbourne). Bevestigt met haar boeiende solodebuut ‘Nimis & Arx’ uit 2006 dat haar muzikale toekomst liefst zo divers mogelijk is. Na het High Zero Festival of Improvised Music in Baltimore, het Improvised and Otherwise Festival in Brooklyn en the Big Sur Experimental Festival in California mag ook Open Circuit:iNTERaCT haar improvisatietalent verwelkomen.
http://www.myspace.com/helenaespvall


Ben Hall (US): Percussie
Sloeg op alles wat los en vast zat in het ouderlijke huis omdat een drumkit nu eenmaal te duur was. Verzeilde later op 22-jarige leeftijd, na een studie conga bij Jumma Santos (Jim Riley) -die zijn sporen verdiende bij Miles Davis, Kalaparush en Julius Hemphill- eindelijk achter een volwaardige drumkit. Overtuigde cellist Hans Buetow van de zin van improvisatie en vormden samen Death Knell en Hell & Bunny. Zac Davis van Lambsbread vervoegt Hall en Buetow bij Traum, Nate Wooley bij Mêlée en John Olson bij Graveyards. Releases nemen ze graag in eigen handen via Broken Research.
http://www.brokenresearch.com/releases.html


Hans Buetow (US): Cello
Haalde in 2004 een diploma compositie aan de Universiteit van Bennington. Studeerde bij en speelde muziek met Anthony Coleman, Kitty Brazelton en Milford Graves. Vertrok na zijn studies richting Detroit, Michigan waar hij een speelse en zeer geva-rieerde groep jonge improvisatoren terugvindt. Naast de bands Traum, Mêlée en Graveyards is zijn cello te horen aan de zijde van Northwoods Improvisers, Joe Morris, Aaron Siegel, Greg Kelley, Chris Corsano, Jack Wright, John Voigt, Reuben Radding, Philip Wofford, Alberto Braida en Giancarlo Locatelli. Runt met Ben hall het Broken Research-label
http://www.brokenresearch.com/releases.html



Graveyards (US)
Veelzijdig en uiterst wendbaar improvisatiebeest dat met kernleden John Olson, Ben Hall en Hans Buetow aan een stevige opmars bezig is richting publieke belangstelling. Minimaal bij momenten, intens en dreigend als het past, alsof Taj Mahal Travellers freejazzlegende Bill Dixon vraagt om een orchestrale beweging in te lassen op weg naar de eerstvolgende oerklank die uit cello, drum en sax wordt geperst. ‘Graveyards King Size’, ‘Burning Graveyards’ of ‘Ex-Graveyards’ luidt het soms, wat wijst op het feit dat de triovorm geregeld wordt overstegen.
http://www.myspace.com/graveyardsband


Alfred 23 Hart (D): Rietblaasinstrumenten, elektronica
Speelt sinds half de jaren zestig de pannen van het dak en bouwde een staat van dienst op om u tegen te zeggen. Vormde begin de jaren zeventig met de Belgische pianiste Nicole Van den Plas en percussionist Sven-Åke Johansson de explosieve vrije improvisatieband E.M.T. Is tevens gekend van de cultformatie Cassiber en voor zijn samenwerking met Heiner Goebbels. Duelleerde in 1986 met John Zorn, werkte met Einstürzende Neubautens FM Einheit, voelt zich thuis in de omgeving van multimedia en is een vaste waarde in Otomo Yoshihide’s New Jazz Orchestra. Zakt af met 7K Oaks naar Hasselt alvorens Le Weekend in Stirling Schotland aan te doen.
http///www.alfredharth.blogspot.com



Massimo Pupillo (IT): El. bas
Beroert de bas bij het powerimprovgezelschap ZU, neemt improvisatie nog een stapje verder met Terry Ex en Paal Nilsen-Love als OffOnOff (kc BELGIE 2007) en geeft improv een ware sciencefictiontint in Dimension X met Chris Corsano en Dave Chalmin. Filtert zijn uiterst energetische basuithalen perfect doorheen het ouevre van de iNTERaCT-gastband 7K Oaks.
http://www.zuism.com


Luca Venitucci (IT): Accordeon, piano, el-akoestische objecten
Sinds eind de jaren tachtig actief als improvisator en componist in diverse disciplines. Stelt zijn piano- en accordeonriedels en
elektroakoestische escapades ten dienste van collegamuzikanten, dansers, acteurs, regisseurs, dichters en beeldend kunstenaars. Deelt projecten en samenwerkingen met Zeitkratzer, Peter Kowald, Otomo Yoshihide, Sachiko M, Dagmar Krause, Gianni Gebbia, Thomas Lehn, Michael Renkel, Axel Dorner, Tim Hodgkinson, John Butcher, Jerome Noetinger... en uiteraard met Hart, Pupillo en Spera in 7K Oaks.
http://www.myspace.com/lucavenitucci


Fabrizio Spera (IT): Percussie, el-akoestische objecten
Gebruikt zijn interesse voor experimentele muziek en improvisatie als actief muzikant en organisator. Speelde en werkte samen met o.a. Mike Cooper, Peter Kowald, Wolfgang Fuchs, Otomo Yoshihide, Jon Rose, Tim Hodgkinson, Thomas Lehn, Jean Marc Montera, Tom Cora, Elio Martusciello, Conrad Bauer, Tristan Honsinger, Larry Ochs. Organiseert het Controindicazioni Festival for Improvisation en is betrokken bij diverse stichtingen ter bevordering van improvisatie in Italië. Ossatura, Blast 4tet, Viktoria Frey (H. Eisler songs), Lingua Trio, RARA ensemble, Di Terra en 7K Oaks zijn enkele recente bands waarin hij werkt.
http://www.actuellecd.com/en/bio/spera_fa


7K(thousand) Oaks (IT, enkel za 24/5)
7000 OAKS zo heet de cd van 7K OAKS uit 2007 en zo weet u ook meteen waar de k voor staat. Verschenen op het Italiaanse label Die Schachtel laten Alfred 23 Hart, Massimo Pupillo, Luca Venitucci en Fabrizio Spera ons kennismaken met heftige en hypnotiserende nummers die zich zonder problemen van freejazz, via elektroakoestische elementen naar microtonale interactie begeven. 7K Oaks bewijst eens te meer dat geïmproviseerde muziek veeleisend, precies en doordacht kan zijn waardoor de grens tussen compositie en improvisatie volledig vervaagt
http://www.die-schachtel.com/editions/dsZ08.htm

exclusieve audio-track van 7K Oaks : http://www.kwadratuur.be/audio.php?id=717